Chirurgia ręki

Chirurgia ręki to dział medycyny zajmujący się operacyjnym leczeniem schorzeń w obrębie dłoni i nadgarstka. Plastyka ręki to nie tylko złagodzenie skutków chorób czy wad wrodzonych. Dziedzina skoncentrowana jest również na problemach powstałych w wyniku urazów bądź stanów zapalnych. Celem chirurgii plastycznej ręki jest przywrócenie podstawowych funkcji ręki (np. chwytnej). To kluczowy narząd, dzięki któremu możliwe jest m.in. pisanie, przenoszenie ciężarów oraz odbieranie bodźców z otoczenia poprzez dotyk.

Zakres chirurgii ręki

Zakres chirurgii ręki jest szeroki. Ten dział medycyny obejmuje między innymi leczenie:

• Choroby Dupuytrena (nazywanej inaczej przykurczem rozcięgna dłoniowego), która charakteryzuje się zgrubieniem podskórnym oraz zmniejszoną ruchomością palców. Objawy schorzenia pojawiają się najczęściej po 40. roku życia. Zwykle dotyczą obu dłoni. Przyczyny choroby Dupuytrena nie zostały dotychczas ustalone. Przyjmuje się, że na powstawanie przykurczu mają wpływ czynniki środowiskowe i genetyczne. Leczenie operacyjne schorzenia polega na wycięciu rozcięgna dłoniowego.
  • Zespołu cieśni kanału nadgarstka (ZCKN) – schorzenie jest spowodowane uciskiem na nerw przyśrodkowy w kanale nadgarstka. Najczęstsze przyczyny ZCKN to choroby ogólnoustrojowe (np. niewydolność nerek czy reumatoidalne zapalenie stawów), złamania, długotrwałe obciążenie rąk związane z wykonywaną pracą fizyczną, zapalenie pochewek ścięgien mięśni zginaczy, nagromadzenie płynu w organizmie w trakcie ciąży. Objawy zespołu cieśni kanału nadgarstka to mrowienie, drętwienie i dolegliwości bólowe w obrębie kciuka, palca wskazującego, środkowego i połowy serdecznego. Dolegliwości nasilają się w nocy oraz podczas zginania i rozprostowywania ręki w nadgarstku. W zależności od zaawansowania choroby przeprowadzam operację metodą otwartą lub endoskopową. W trakcie operacji dochodzi do przecięcia więzadła poprzecznego i utworzenie większej przestrzeni dla struktur kanału nadgarstka.

W ramach chirurgii ręki wykonuję również plastykę miejscową oraz przeszczep skóry.